trucs van supermarkten
Boodschappen

10 trucs van supermarkten die jou verleiden om méér te kopen

Consumentenpsychologie

Geloof het of niet, supermarkten passen allerlei trucjes toe om jou te verleiden om meer te kopen. Je gaat voor eieren en melk binnen, maar je komt buiten met 2 zakken vol. Herkenbaar?
Supermarkten besteden gigantisch veel geld aan marketing en ze bestuderen de consumentenpsychologie. Vanaf het moment dat jij een supermarkt binnengaat tot je de winkel verlaat: wees op je hoede! Hieronder vind je 10 trucs van supermarkten om jou meer te laten kopen.

Winkelkar

Het begint al voordat je de winkel binnenstapt: de winkelkar is tegenwoordig ENORM groot. Weet dat hoe groter de winkelkar, hoe meer je koopt. Heb je niet veel nodig? Neem dan een trolley of gewoon de tas die je van thuis meegebracht hebt. En…. laat het winkelkarretje voor kinderen staan waar het staat – zie verder, het gaat over ooghoogte, hun ooghoogte…..

Groenten & fruit en versgebakken brood bij de ingang

Vers fruit en groenten staan vaak aan de ingang van de winkel. Waarom? Omdat je dan eerst de gezonde producten neemt en dan voel je je al in een betere stemming. Dus kan je wat later minder gezonde keuzes in je kar gooien, zonder schuldgevoel. Sounds familiar? 😉

Ook vind je vaak de bakkerij-afdeling niet ver van de ingang. Iedereen houdt toch van de geur van versgebakken brood? Vermijd dus om met een hongergevoel een supermarkt binnen te stappen. Door het opsnuiven van die heerlijke broodgeur ga je ongetwijfeld teveel kopen want je hebt ineens grote trek of je hongergevoel is nog aangewakkerd.

Lay-out van de winkel met pijlen op de grond

Vaak zie je op de grond pijlen. De supermarkt stelt een te volgen traject voor, eenrichtingsverkeer zeg maar. Op deze manier heb je alle producten gezien. Ook een plan met gangen en zijgangen zorgt voor een wirwar in de winkel, waardoor je op plaatsen komt, waar je eigenlijk niet moest zijn… En de kans is groot dat je onbewust producten in je kar laat vallen, producten die niet op je lijstje staan.

Essentiële voedingsmiddelen? Ergens achteraan

Essentiële voedingsmiddelen zoals melk en eieren worden ergens achteraan weggestopt, verspreid over de winkel. Je moet dus bijna elke gang doorkruisen en uiteraard word je ondertussen in de verleiding gebracht om andere producten te kopen.

Displays die de doorgang blokkeren

Om producten extra in de kijker te zetten, worden ze uit de rayon gehaald en op een display geplaatst in de gang, zodat jij er bijna tegenaan loopt. Je kan niet anders dan het product op de display op te merken. Doordat je extra moet manoeuvreren met je winkelkar, zie je ook andere producten die je anders niet gezien zou hebben.

Merkproducten op ooghoogte

Premiumproducten (waar de supermarkt het meest op verdient) vind je meestal op ooghoogte, voor B-merken moet je door je knieën gaan en budgetmerken staan echt helemaal onderaan. Producten voor kinderen staan op hun ooghoogte. Jij ziet ze niet meteen staan, maar jouw kinderen wél 🙂

Muziek in je winkel?

Klassieke muziek stimuleert de aankoop van dure, exclusieve producten. Ook wijn hoort hierbij. Een zacht, low tempo muziekje zorgt ervoor dat jij langer in de winkel blijft.

Toch geen speciale verlichting? Jawel!

Speciale lampen zorgen ervoor dat het fruit er mooi blinkend uitziet, terwijl licht gekleurde lampen ervoor zorgen dat vlees een mooiere kleur heeft.

Impulsaankopen bij de kassa’s

Terwijl je in de rij staat aan de kassa val je vaak ten prooi aan zoetigheden en snacks aan kleine prijsjes, kauwgom voor in de auto, tijdschriften of gekoelde drankjes. Zelfs ijsjes in de zomer! Alweer trucs van supermarkten om jouw rekening omhoog te duwen.

Straf he? En ik ben er zeker van dat er nog trucs van supermarkten zijn die jou verleiden om nog meer te kopen. Ik schreef al een blogpost over manieren waarop je je kan wapenen tegen deze verleidingen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *