gezond en goedkoop
Boodschappen,  Winkelhieren

Hoe gezond en goedkoop eten?

Ik ben waarschijnlijk niet de enige die zich zorgen maakt over de onophoudelijke prijsstijgingen van producten en diensten. Vele producten in de supermarkt zijn de afgelopen maanden al fors duurder geworden. De stijgende energieprijzen en de inflatie zorgen ervoor dat alles snel duurder wordt. En het ziet er helaas niet naar uit dat het tij snel zal keren. Als we onze uitgaven onder controle willen houden, zullen we keuzes moeten maken. Hieronder lees je hoe je gezond en goedkoop kan blijven eten.

Eet volgens de seizoenen

Seizoensgroenten- en fruit zijn volop verkrijgbaar en vaak ook in promotie of aan een aantrekkelijke prijs. In de wintermaanden zijn dat kolen en knollen (vb. witte kool, rodekool, knolselder), maar ook pompoen en witloof. Een kool kan misschien te veel lijken voor een klein gezin of een alleenstaande, maar je kan de helft snijden, blancheren en invriezen voor later. Kolen zijn lekker in een warme bereiding, maar ook rauw, in een salade.

Lokale producten

Producten uit eigen streek genieten de voorkeur. Ga voor gezond en goedkoop eten eens langs bij een boer in je streek. Op de website https://www.rechtvanbijdeboer.be/ zie je welke verkooppunten er zijn in jouw regio. Weet je niet goed hoe je hun producten moet bereiden of eten? Vraag het aan de telers zelf: ze zullen met veel passie voor hun product uitleggen wat de lekkerste bereidingen zijn.

Maak een menuplanning

Wie mij kent, weet dat ik een enorme fan ben van een goede menuplanning. Ik schreef er al eerder over. Neem de app van jouw favoriete winkel bij de hand (of de website of folder), bekijk de aanbiedingen, noteer wat je nog in huis hebt en verzin hiermee gerechten. Neem de gezinsagenda erbij zodat je weet wanneer het snel moet gaan en wanneer wie thuis is. Een weekmenu opstellen is een succesrecept om gezond en goedkoop te eten.

Vermijd ongezonde en dure take-away

Als je je menuplanning goed maakt, trap je niet in deze valkuil. Nee, serieus, nu en dan eens een afhaalmaaltijd moet kunnen, maar ik zou het niet wekelijks doen. Kook liever zelf, “from scratch”. Dat brengt me bij het volgende aandachtspuntje:

Kook voor meerdere dagen

Sommige gerechten lenen zich ertoe om in grotere porties te maken, zoals stoofpotjes, ovenschotels, spaghettisaus of soep. Je kan er dan voor kiezen om 2 dagen na mekaar hetzelfde te eten of om porties in te vriezen als je daar de ruimte voor hebt. Als ik brood bak, bak ik er steeds twee. Als ik broodjes bak, zijn het altijd 2 bakplaten vol, zodat de oven optimaal gebruikt wordt. Lasagne eten we altijd 2 dagen na mekaar, nadat ik soep gemaakt heb, verhuist er altijd een portie naar de vriezer.

Vegetarische dagen

Een vegetarische dag inlassen is een must als je gezond en goedkoop wil eten. Wees eerlijk: vlees of vis is meestal het duurste ingrediënt van je gerecht. Bovendien is het gezond om niet elke dag vlees of vis te eten. Vele vegetarische recepten vind je op https://www.evavzw.be/recepten , op de website van Colruyt, op https://15gram.be/recepten om er maar een paar te noemen.

Focus op essentiële producten

Nu alles duurder wordt, is het belangrijk om te focussen op essentiële producten, als je je uitgaven onder controle wil houden. Focus op de belangrijke ingrediënten om gezond en gezond te eten. Heb je nog budget over? Dat kan je dan spenderen aan minder essentiële zaken.

Heb jij nog andere tips die je wil delen met andere lezers? Aarzel niet om ze hieronder in een reactie te noteren. 🙂

Photo by Jez Timms on Unsplash

Eén reactie

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.