voor zo weinig geld
Consuminderen

Voor zo weinig geld kan je niet gesjareld zijn

Shoppen voor zéér weinig geld? de Action

Je kent volgend scenario vast en zeker:
Je rijdt nog snel even langs de Action voor een rolletje composteerbare afvalzakjes. Je weet precies waar ze liggen, dus je kan evengoed direct naar de kassa gaan. Dat zou rationeel en budgettair gezien een goede beslissing zijn. Maar nee hoor, ook al heb je alleen maar dat éne product nodig, toch kuier je geïnteresseerd door alle gangen. . Kom je aan de kassa met alleen dat éne product dat je in gedachten had? Hmm.. de kans is klein..

Uiteraard is het de bedoeling van Action dat jij zoveel mogelijk (onnodige) spullen koopt. Action verandert heel regelmatig een deel van het assortiment en de gemiddelde prijs van een artikel is zo’n 1,7€. In hun assortiment hebben ze zelfs 1.500 producten die minder dan 1€ kosten. Dat is geen geld!

Ikea: trendy spullen voor weinig geld

Vroeger werkte ik bij een bedrijf dat naast een Ikea gelegen was. Tijdens mijn middagpauze kon je me vaak bij Ikea vinden. Niet om daar te eten, maar om wat rond te snuisteren. Ikea verkoopt mooi gepresenteerd keuken- en tafelgerei, leuke decoratie, slimme opbergsystemen en schattige baby- en kinderspullen. Voor weinig geld kan je leuke dingen op de kop tikken. En dat is erg verleidelijk en moeilijk te weerstaan. Want zeg nu zelf, 4,99€ voor 6 wijnglazen, voor zo weinig geld kan je toch niet gesjareld zijn? Et voilà, 6 wijnglazen verhuisden naar mijn winkelkar. Moest dit ritueel nu bij één keer gebleven zijn…. not.

Gelukkig ben ik tot de jaren van verstand gekomen (haha) en trap ik veel minder vaak in de val. Ikea is een meester in het toepassen van consumentenpsychologie. Ze laten jou niet voor niets door heel hun winkel wandelen. Om de 5 meter word je geprikkeld en ontstaan er in jouw hoofd plots nieuwe behoeften en verlangens. Naast meubels en duurdere items presenteren ze minder dure spullen die dan wel heel goedkoop lijken in verhouding tot de rest. Weldoordachte strategie!

Eenmalige spullen in supermarkten

Of je effectief voor zo weinig geld niet belazerd bent, daar heb ik mijn twijfels over. Hierbij denk ik ook meteen aan de eenmalige non-foodproducten die je tegenwoordig tot wel 3 x per week aantreft in discountsupermarkten, type Aldi en Lidl. Van lampen tot kookhulpjes, van tapijten tot (tuin)gereedschap. Elke keer vraag ik me weer af: “wie koopt dat toch allemaal?

Al die spullen worden geproduceerd in Aziatische landen en worden met vele containers tegelijk naar Europa verscheept om dan hier in duizenden Europese winkels te belanden. Elke keer opnieuw. Ik vraag me sterk af wat er met al die onverkochte spullen gebeurt.

Twee keer nadenken

Laat ons volgende keer eens twee keer nadenken voordat we deze goedkope spullen kopen.
Heb je het écht nodig? Ga je het écht gebruiken? Want ook al kost het bijna geen geld, als het thuis in één of andere lade belandt, is het ook maar zonde van jouw geld. Ook zonde dat het geproduceerd werd en van de ander kant van de wereld naar hier werd gebracht. Toch?

(Foto door Pixabay: https://www.pexels.com/nl-nl/foto/geassorteerde-kleur-bewegwijzering-veel-op-bruine-muur-264693/)

3 reacties

  • Ankie

    Heerlijk geschreven stukje waar de vinger juist op de zere plek komt. Ik herken me er zo in, nu ik ouder word herken ik mijn eigen valkuilen ook beter en ik denk nu : hebben we het nodig? NEE! Voel ik me “slecht”? Winkels vermijden en morgen is er weer een dag. Eten genoeg in huis.

    • Els

      Dankjewel voor je mooie woorden, Ankie! Ik denk dat iedereen daar wel mee worstelt af en toe. Maar het is goed dat we ons ervan bewust zijn. Zelf moet ik mezelf ook vaak dwingen om door te fietsen, i.p.v. nog eens te stoppen bij een supermarkt, want dan geef ik toch weer meer uit dan ik van plan was. Ook al zijn dat dan vaak groenten en fruit, maar toch.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *