slim shoppen laat je niet vangen door prijsankers
Bewuste keuzes,  Consuminderen

Slim shoppen | Laat je niet vangen door prijsankers

Prijsankers zijn trucjes die winkels gebruiken om je te laten denken dat je een goede deal krijgt. Ze tonen eerst een hoge prijs en laten vervolgens een lagere prijs zien om je het gevoel te geven dat je geld bespaart. Hoe kan je dan slim shoppen? Hieronder lees je wat prijsankers zijn en hoe je deze valkuil kan vermijden.

Het ‘anchoring effect‘ (vaak toegepast onder de vorm van prijsankers) is een foutje in ons brein dat ervoor zorgt dat we teveel waarde hechten aan het eerste stukje informatie dat we over een nieuw onderwerp krijgen. Alle informatie die we daarna binnenkrijgen, zal ons brein altijd vergelijken met die allereerste informatie. Dat is onze houvast. Twee voorbeelden om het duidelijk te maken:

Een autoverkoper wil een tweedehandsauto aan minstens 10.000 euro verkopen. Aan de potentiële koper zegt hij dat de auto 16.000 euro kost. Na onderhandeling komen ze tot een akkoord: de auto wordt verkocht aan 12.500 euro. De koper is tevreden want hij heeft ‘een korting’ kunnen krijgen en de verkoper is tevreden want hij heeft een hogere prijs gekregen.

Stel dat je een kledingzaak binnenwandelt en je ziet een mooi jasje aan 250 euro. Best veel voor zo’n hip jasje. Maar daarna zie je op het prijskaartje dat de originele prijs 500 euro was, nu gehalveerd in promotie. Plots lijkt die 250 euro niet meer zo veel.

  • Onderzoek vooraf: doe vooraf (online) onderzoek naar vergelijkbare producten. Zo krijg je een beter idee van wat een redelijke prijs is.
  • Bepaal voor jezelf wat het product voor jou waard is: Kijk hierbij niet naar de gepresenteerde prijs of de getoonde korting
  • Wees je bewust van emoties: Herken je emoties die kunnen ontstaan ‘bij grote kortingen’. Soms kunnen opwindingen over ‘een deal’ een rationele beslissing overschaduwen.
  • Denk nog even na over je aankoop: Voel je niet gehaast om direct te kopen als je een (op het eerste zicht) geweldige deal ziet. Vooral als het over een product gaat dat je niet écht nodig hebt.

Weet dat het voor ons brein echt moeilijk is om die prijsankers te negeren. Het vergt dus enige bewustwording. Prijsankers kunnen een trucje zijn, maar jij hebt de kracht om slim te shoppen. Door te onthouden dat de eerste prijs niet altijd de echte waarde vertegenwoordigt en door jouw eigen behoeften en waarde te bepalen, kun je elke koopervaring transformeren in een slimme, doordachte aankoop.

Laat een antwoord achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *