prijsetiketten lezen
Boodschappen

Prijsetiketten lezen

In België hanteert de supermarktketen Colruyt de laagste prijzen. Hun slogan is dan ook “Colruyt Laagste Prijzen“, de laagste prijs, op elk moment, voor elk product. Colruyt is een prijsvolger, geen prijszetter. De winkelketen reageert altijd op prijzen en promoties van andere supermarkten in jouw streek, door hun eigen prijzen te laten zakken tot het niveau van die concurrent. Dat wil dus zeggen dat de prijzen niet overal identiek zijn. Net omwille van deze prijsstrategie doe ik mijn boodschappen graag bij Colruyt. En omdat ik vaak vragen krijg over promoties en aanbiedingen, geef ik hieronder een mini-cursus “prijsetiketten lezen”.

Prijs per kilo of liter

Een eerste belangrijke maatstaf om prijzen te vergelijken, is de aanduiding “prijs per kilo of liter”. Als je prijsetiketten gaat lezen, vind je deze informatie altijd terug. Handelaren die aan consumenten verkopen zijn immers bij wet verplicht om naast de stukprijs ook de prijs per meeteenheid te vermelden (vb. per liter, per kilo).
Door deze prijzen per meeteenheid te vergelijken, zie je meteen welk product het voordeligst is.

Zoals je op onderstaande foto kan zien, geeft Colruyt ook duidelijk weer wat de prijs per meeteenheid is als je het product koopt volgens de actievoorwaarden. (in onderstaand geval: bij aankoop van 2 of 3 producten)

De promotieprijs of Rode Prijs

Wie bij Colruyt gaat winkelen, ziet vaak rode prijzen op de prijsetiketten. Goed bedacht, want een rode prijs valt op. Rood betekent letterlijk: “Aandacht ! Dit artikel is in prijs verlaagd” Dit kan het gevolg zijn van een eigen promotie van de supermarkt of omwille van een reactie op een promotie van een concurrent. Als er in jouw buurt een Albert Heijn is die een stuntprijs toepast op een artikel dat Colruyt ook in het assortiment heeft, dan verlaagt Colruyt de prijs tot het prijsniveau van Albert Heijn. In dat geval zie je onderstaand prijsetiket:

Niet elke rode prijs is een goede deal

Vanaf het moment dat een prijs verlaagd wordt, zie je een rode prijs op het prijsetiket. Maar niet elke rode prijs is een goede deal! Het gebeurt dat een product slechts enkele eurocenten goedkoper wordt. De aanduiding verandert dan naar rood, maar veel voordeel haal je er dan niet uit.

Prijsbewust – ken de prijs

Wil je liever niet misleid worden door een rode prijs die eigenlijk niet echt de moeite waard is? Probeer dan de normale prijzen van producten die je vaak koopt uit je hoofd te leren. Bewust prijsetiketten lezen, kan daarbij helpen. Voordat je het product in je kar legt, kijk je naar de prijs op het schapetiket. Zo leer je de prijzen kennen en zal je voortaan kunnen beoordelen of een promotie wel écht de aankoop waard is voor jou.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *