koken voor meerdere dagen
Besparen,  Boodschappen

Koken voor meerdere dagen

In deze tijden waarin we energie willen besparen, kan het nuttig zijn om te koken voor meerdere dagen. Het concept bestaat al heel lang, maar tegenwoordig heet dat “mealpreppen“. Concreet betekent het dat je één keer uitgebreid kookt en de dagen erna weinig tot geen moeite meer moet doen voor je lunch of avondmaal. Klinkt het interessant voor jou? Lees dan verder.

Ovenschotels en stoofpotjes

Ovenschotels zijn wat mij betreft ideaal als je wil koken voor meerdere dagen. Of je nu de oven aanzet voor één kleine ovenschotel of voor 2 ovenschotels, de energie is dezelfde. Dat is ook de reden waarom ik steeds 2 broden bak, of 2 bakplaten met broodjes. Voorbeelden van succesvolle ovenschotels in dit huis zijn:

  • zelfgemaakte lasagne
  • quiches
  • parmentier* van zalm met prei en wortel
  • shepherd’s pie of cottage pie
  • bloemkoolschotel met gehakt en tomaten
  • gekarameliseerde tomaatjes (ideaal bij pasta)
  • ovenschotel met macaroni, spinazie, kip, doperwtjes en kaassaus
  • witloof in hamrolletjes met kaassaus
  • stoofpotjes (Vlaamse carbonades, Boeuf Bourguignon…)

(*): een parmentier is een ovenschotel in laagjes waarbij de (aardappel)puree bovenaan ligt.

De recepten van bovenstaande gerechten kan je vinden in mijn Facebook groep “Beproefde recepten (ook Thermomix)“. Hier vind je de link naar de groep. Vraag lidmaatschap aan en ik keur het zo snel mogelijk goed. Je vindt hier trouwens ook vele brood- en gebakrecepten. Loopt het water je al in de mond?
Weet je wat wij ook zo goed vinden aan die ovenschotels? De tweede dag smaakt het nog des te beter: de smaken hebben zich immers goed kunnen ontwikkelen in die tijd.

Dubbele porties

Wat je ook kan doen, is op dag 1 een dubbele portie vlees, groenten of rijst/pasta bereiden en die dan de volgende dag in een ander gerecht gebruiken. Voorbeelden:

  • Op dag 1 bak je een dubbele portie kipfilet. Op dag 2 eet je een koud stukje gebakken kip bij een salade als lunch of avondmaal.
  • De eerste dag kook of stoom je een dubbele portie aardappelen of groenten. De volgende dag eet je deze groenten koud met een stukje vis of zo.
  • Als je zachtgekookte eieren wil, leg dan een paar extra eieren in je kookpot en laat die hard koken. Dus na 4 minuten haal je de eerste eieren eruit en je laat de andere eieren nog een minuut of 4 langer in het kokend water liggen. Die eieren laat je afkoelen en één van de volgende dagen kan je genieten van plakjes hardgekookt ei. (laat de eieren altijd schrikken onder koud water, dan pellen ze gemakkelijker)

Het is belangrijk dat je de afgekoelde gekookte/gestoomde/gebakken producten in de koelkast bewaart totdat je ze consumeert. Zorg ervoor dat het niet langer dan 2u op je aanrecht blijft staan om af te koelen. Anders krijgen slechte bacteriën de kans om zich razendsnel te vermenigvuldigen, met alle gevolgen van dien.

Halffabrikaten

Halffabrikanten zijn producten die je nu bereidt en later nog verder zal verwerken. Regelmatig koop ik een bleekselder of een dikke prei (in promotie). Dan snij ik die fijn en blancheer het even, laat afkoelen en vries in porties in. Als ik dan later een gerecht maak waarbij ik één stengel selder nodig heb, kan ik terugvallen op de geblancheerde selder uit de vriezer.

Zo heb ik altijd kookvocht van groenten of bouillon van vis in de vriezer (als basis voor soep of sauzen), geblancheerde en versneden groenten, restjes spaghettisaus.

Als je je weekmenu op voorhand plant, kan je een ingevroren gerecht of halffabrikaat de avond voordien uit de vriezer halen en in je koelkast laten ontdooien. Laat een bevroren gerecht nooit de hele nacht op kamertemperatuur ontdooien!

Wat vindt jij van dat koken voor meerdere dagen?

(foto: Foto door Pixabay: https://www.pexels.com/nl-nl/foto/aardappelen-naast-roestvrijstalen-kookpot-45247/)

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.