duurzame mode: hoe Europa de fast fashion transformeert, groen spaarvarken
Bewuste keuzes,  Consuminderen

Duurzame mode | Hoe Europa de fast fashion transformeert

De mode-industrie staat aan de vooravond van een metamorfose. In de strijd tegen overconsumptie en klimaatverandering broedt Europa op strenge regelgeving die de vervuilende fast fashion aan banden legt. Hopelijk volgt er een beweging richting duurzame mode, waarin kleding niet alleen stijlvol is, maar ook een ecologisch verantwoorde levenscyclus heeft. Dit levert een winst op voor het milieu maar dwingt ons ook om onze kledingconsumptie te herbekijken.

Jaarlijks belandt er een gigantische hoeveelheid (ongedragen) kleding op de afvalberg of in verbrandingsovens. Wist je dat textiel verantwoordelijk is voor 6% van de CO2-uitstoot in Europa? En dat de gemiddelde consument jaarlijks 11 kg kleding weggooit? Fast fashion ketens (modebedrijven die bijna elke dag iets nieuws aanbieden) maken dit probleem alleen maar groter.

De nieuwe EU-regels introduceren nieuwe maatregelen zoals een statiegeldsysteem voor kleding, een verbod op het vernietigen van onverkochte kleding en digitale productpaspoorten, die de verantwoordelijkheid van de kledingindustrie transparanter moeten maken. Verder zal het gebruik van schadelijke stoffen verboden worden en moet een plan voor recyclage van kleding in kaart gebracht worden.

Deze verschuiving richting duurzame mode stelt de mode-industrie voor aanzienlijke uitdagingen, maar het opent ook deuren naar innovatie. Het is mooi om te zien hoe bedrijven de handen in elkaar slaan door bijvoorbeeld samen te investeren in tweedehandsplatformen of dialogen op te zetten rond circulaire mode.

Deze duurzaamheidsdilemma’s nopen de modebedrijven tot het vinden van een goede balans tussen ecologische voordelen en de levensduur van kleding. Het toevoegen van synthetische vezels aan natuurlijke materialen kan de duurzaamheid verhogen, maar vergroot mogelijk ook de ecologische voetafdruk. Tegelijkertijd leidt het gebruik van duurzame materialen zoals lyocell (gemaakt van houtpulp) soms tot een verminderde levensduur van kleding (vb jeans) en brengt de recycling van polyester het risico van microplasticvervuiling met zich mee. Om een antwoord te kunnen bieden aan deze complexe uitdagingen gaat aanzienlijk onderzoek en innovatie aan vooraf.

Als consument heb je meer macht dan je denkt. Door kritisch te kijken naar wat je koopt en te kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit, kunnen we samen de vraag naar fast fashion verminderen. Overweeg eens kleding te huren voor die ene speciale gelegenheid of koop eens een tweedehands kledingstuk. Ken je de online marktplaats Vinted? Niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor de planeet! Of stel jezelf wat vaker de vraag of je dat nieuwe kledingstuk wel écht nodig hebt, want het enige wat echt duurzaam is, is minder kopen.

De verschuiving naar duurzame mode is een complex gegeven en het zal inspanningen vragen van elke schakel in de keten, ook van ons als consument!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *