korting vragen
Besparen

Durf om een korting te vragen

Onder het motto van “Een ‘nee’ heb je, een ‘ja’ kan je krijgen”, of “proberen kan nooit kwaad”. Durf jij een korting te vragen op een aankoop je die wenst te doen? Ik spreek hier niet over rommelmarkten, op tweedehands producten of bij de aankoop van vastgoed.
De meeste mensen vinden het gênant, het zit niet ingebakken in onze cultuur om af te dingen op prijzen. Maar consumentenorganisaties stellen vast dat steeds meer mensen mondiger geworden zijn en op zoek gaan naar een eerlijke prijs en daar horen prijsonderhandelingen steeds vaker bij.

Wie niet waagt, wie niet wint

Het idee voor deze blog borrelde op nadat ik deze week zelf een mooie korting opstreek bij de telecomoperator, Proximus.
Je moet weten dat ik al meer dan 20 jaar klant ben bij hen, ik ben een trouwe klant, zeg maar. Proximus slaat je om je oren met promoties, niet voor bestaande klanten, enkel voor nieuwe klanten. Dat stoorde me en ik heb hen erover aangesproken.
De vriendelijke medewerker begreep mijn frustratie en stelde me een korting voor van 10€ per maand voor een periode van 12 maanden. Had ik niets gevraagd, dan had ik die korting dus helemaal niet gekregen. Je moet dus een beetje je stoute schoenen aantrekken en zelf actie ondernemen. Ik waagde en heb in 2 minuten tijd 120€ gewonnen.

5 tips die je leiden naar een korting

  1. Vraag een korting, maar wees niet té concreet. Laat de verkoper zelf bepalen wat hij/zij van de prijs kan doen. Ben je teleurgesteld door de minieme inspanning, dan mag je dat ook zeggen. Geeft de verkoper aan dat het de “final deal” is, aarzel dan niet om naar buiten te gaan zonder een aankoop. Soms werkt dat om toch nog een extraatje in de wacht te slepen.
  2. Wees discreet als je de korting vraagt. Winkeliers willen nl. niet dat iedereen in de winkel hoort dat er een korting van de prijs kan.
  3. Je krijgt niet overal korting. Bij de Hema of de lokale supermarkt zal je niet zomaar een korting krijgen, maar vaak wel bij dienstenbedrijven, speciaalzaken, duurdere kledingzaken (vooral als je meer dan 1 stuk koopt), vakmannen die offertes op maat maken.
    En ook de periode speelt een rol: aan het einde van de maand of het jaar werkt het beter dan in een andere periode. De ondernemer wil dan graag nog wat extra omzet halen.
  4. Zorg ervoor dat je niet teveel sieraden of merkkleding draagt. Dat geeft de indruk dat je er warmpjes in zit en de korting helemaal niet nodig hebt.
  5. Krijg je geen korting, vraag dan een gratis extraatje. Als je vb nieuwe ramen koopt, vraag dan of de vliegenramen er gratis bij kunnen.

In vele winkels krijg ik meestal wel één of andere korting, zonder ernaar te vragen. Hierover schreef ik al eens deze blog. Klantenkaarten staan meestal op je smartphone, die heb je altijd op zak. Lidkaarten hou ik in mijn portefeuille, zoals die van de Gezinsbond. Meestal plan ik een bezoek aan de Decathlon, dus dan denk ik thuis al aan de kortings- of waardebon die ik kan afdrukken.

Zeg jij volgende keer je schaamte opzij en strijk jij wat extra korting op? Ik lees het graag in de reacties.

2 reacties

  • Koen

    Andere tips zijn verzekeringen. Die willen dikwijls maar het minimum uit te keren, maar daar moet je niet direct mee akkoord gaan. Vb bij schimmel in een badkamer na wegwaaien van de ventilatie-unit op het dak moest het plafond herschilderd worden. De verzekering wou 20 euro per m2 betalen, dus 100 euro. Ik had een offerte van schilder voor 500 euro. Ik vroeg hen dus een “herstelling in natura” dwz dat ze zelf een schilder moeten aanstellen om het plafond te komen schilderen. Uiteindelijk hebben ze de 500 euro betaald en heb ik het zelf geschilderd

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.