besparen op boodschappen
Boodschappen

Besparen op boodschappen: Hoe dan?

Regelmatig wordt me gevraagd hoe ik dat in hemelsnaam voor mekaar krijg om wekelijks maar 110 euro te besteden aan boodschappen. (voor de duidelijkheid: ons gezin bestaat uit 2 volwassenen en één bijna 16-jarige dochter)
Vraag jij je ook af HOE je kan besparen op boodschappen? En wil je wel eens weten wat ik dan precies koop en vooral wat niet?

Voordat ik je meeneem in mijn koopgewoontes, wil ik wat randinformatie geven. Ik ben namelijk tot een aantal inzichten gekomen die het me gemakkelijker maken om te besparen op boodschappen.

Voeding op basis van pure ingrediënten

Voeding is mijn passie (ik volgde opleidingen in de bakkers- en koksschool en heb heel mijn loopbaan al in de voedingssector gewerkt). Ik lees ook veel over voeding. Ergens midden 2021 besliste ik om geen ‘fabrieksvoeding’ meer te kopen. Daarmee bedoel ik producten met een lange ingrediëntenlijst, waarvan ik vele benamingen niet goed ken of waarvan ik me afvraag of ik die bestanddelen wel in mijn voeding wil. (vb. kaliumsulfiet, dextrose, anti-klontermiddelen…) Ik ben ervan overtuigd dat ze de rode loper uitrollen naar allerlei kwalen. Dat is mijn persoonlijke mening en die wil ik niemand opdringen.
Wat ik absoluut wél wil delen is dat we ons sindsdien veel vitaler voelen, dat we geen opgeblazen gevoel meer hebben na een maaltijd, we slapen beter. Dat alleen is voor ons een belangrijk signaal dat al die ongezonde troep écht niet goed is voor ons lichaam en welzijn.
Met dit in ons achterhoofd, is het gemakkelijker om selectief te gaan winkelen. De helft van wat een supermarkt aanbiedt, eten wij niet meer. 😉 Die gangen in de supermarkt sla ik dus gewoon over.

Altijd een boodschappenlijstje!

Minstens één keer per week plan ik alle maaltijden voor de komende week. Ik maak een weekmenu voor ontbijt, lunch en avondmaal. Op basis van producten die we in huis hebben, seizoensproducten en promoties. Ik noteer wat ik nodig heb voor deze maaltijden. Hiervoor gebruik ik de app van de supermarkt. Super handig!

Ik hoor vaak de opmerking: “ja, maar, je kan toch geen groenten kopen voor een hele week?” Toch wel. In het begin van de week voorzie ik maaltijden met verse groenten (vb verse spinazie, sla). Naar het einde van de week spelen vooral de houdbare groenten (vb knolselder, pompoen) en de diepgevroren groenten de hoofdrol.

Mijn boodschappenlijstje voor de eerste 2 weken van januari

  • Fruit : 2 kg bio appelen, 2 kg peren, 8 kiwi’s, 2 bakjes braambessen, 1 kg clemantines, 2 kg sinaasappelen, gember,
    500 g gedroogde bio vijgen
  • Groenten: ijsbergsla en jonge sla, 1 knolselder, 1 komkommer, 1 kg pastinaak, 3 peterseliewortels, lente-uitjes, 500 g bio rode biet, 100g verse bio spinazie, 1 kg uien, 6 stronken witloof, 1 kg broccoli
  • vlees: 150 g kalkoenreepjes, 250 g gesmoord spek, 600 g reebiefstuk
  • vis: 4 bakharingen, 5 verse maatjes, 200 g grijze garnalen, 260 g gerookte zalm, 1 kg regenboogforel
  • brood: 2 zuurdesembroden, 1 toastbrood, 4 chocoladebroodjes
  • kruidenierswaren: gezeefde tomaten, 4 x 500 g havermout, granola met noten en zaden, 1 kg kokosolie, 2 x kikkererwtenwafels, 4 x 20 zakjes thee, mini-crackers
  • zuivel: 7 potten plantaardige yoghurt (diverse soorten), 200 g feta, 2 x 12 bio-eieren, 400 g verse kaas
  • dranken: 1 fles witte wijn

Totale prijs van deze boodschappen = 164 euro – Mijn ‘budget’ voor 2 weken boodschappen is 220 euro. Ik heb dus nog wat reserve.

Besparen op boodschappen lukt makkelijker door regelmatig vegetarische gerechten in te lassen. Deegwaren en bepaalde lang houdbare kruidenierswaren koop ik in promotie, waardoor ik ze maar een paar keer per jaar koop. Ons weekmenu kan je raadplegen op Instagram in de hoogtepunten.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.